De SEO trends voor 2023

2023 is nog maar net van start gegaan, wij zitten nog vol van het eten van de afgelopen maand. Maar we gaan alvast even vooruit blikken op de SEO trends voor 2023. Wil jij de nieuwst trends weten binnen de SEO, zodat jij in 2023 naar de top kan klimmen? Je leest ze hieronder! Scrol dus vooral even verder.

Om het simpel te zeggen de SEO trends van 2023 draaien om kwaliteit. Verder kijken dan alleen de zoekmachines en meer focussen op visuele content.

In 2023 gaat kwaliteit boven kwantiteit 

Google is al jaren bezig met het optimaliseren van hun zoekmachine en de achterliggende algoritmes, zodat jij bij een zoekterm de meest relevante antwoorden krijgt. Ondanks de honderd instellingen van Google, blijft het helaas zo dat jij als zoeker soms minder relevante resultaten krijgt. 

Het is natuurlijk ook niet makkelijk, gezien de explosie aan content van de afgelopen tijd. En dan komt er ook nog eens AI bij, die een stortvloed aan extra geautomatiseerde content genereert. Daar is niets mis mee, zeer niet als et een goede AI tool is. Dan kan het zelfs enorm bruikbaar zij en vooral erf effectief. Maar zelfs dan is een menselijke check op kwaliteit en originaliteit Norg enorm belangrijk. 

De nieuwste Google update Helpful Content zorgt al voor de benodigde maatregelen tegen slechte kwaliteit content, om zo de zoekresultaten zo goed mogelijk te houden. 

Het is in 2023 daarom beter om zeer sterke en kwalitatieve content te publiceren, dan regelmatig hele korte of zwakke content. Je moet namelijk vechten tegen steeds heftigere concurrentie, dus kies je gevechten slim!

Daar komt nog eens bovenop dat veel personen uit jouw publieksgroep kampen met een overload aan informatie. Dus niet alleen de kwaliteit van jouw content moet omhoog, maar ook de relevantie voor jouw publieksgroep is van enorm belang. Vertel de juiste verhalen en zorg voor zuurstof voor de publieksgroep.

Google is niet meer het startpunt

Het marktaandeel van Google binnen de zoekmachines is en blijft enorm, het blijft dan ook veruit de belangrijkste voor veel bedrijven. Echter is Google niet altijd meer het startpunt van alle content. Ieder jaar ontstaan er mee diverse kanalen en zoekfuncties. Denk aan Pinterest, Reddit en onder vele jongeren zelfs TikTok. Al deze kanalen zijn een bron van informatie.

Wanneer de gebruiker van een van deze kanalen een relevant antwoord vind op het gebruikte kanaal, dan zal deze ook eerder terugkeren naar datzelfde kanaal. Kortom zorg ervoor dat je ook buiten de zoekmachines op alle relevante kanalen aanwezig bent. Hoe je dit doet? Wij helpen je graag met een relevante strategie die pasend is bij jouw organisatie en publieksgroep 😉 

Publieksgerichte, niet verkeersgerichte inhoud

De realiteit leert ons dat veel bedrijven een inhoudsstrategie hebben die alleen gericht is op zoekverkeer, zoveel mogelijk clicks genereren of weergaven verkrijgen. Organisaties met deze strategie zullen in 2023 waarschijnlijk niet de gewenste successen boeken. Vasthouden aan je hoofdonderwerp en industriegebied is essentieel voor het creëren van content die naar de top klimt in 2023. Zoekresultaten moeten gezaghebbende en betrouwbare informatie bieden, niet

mensen op een dwaalspoor brengen met misleidende inhoud. De content moet mensen in staat stellen te vinden wat ze zoeken.

In het kort:

  • Google blijft nummer een als het gaat om SEO content en als zoekmachine, maar een visueel platform gaat jouw bereik en kwaliteit enorm vergroten. Zeker als het gaat om organisch bereik.
  • Less is more, liver een supersterk stuk content dan enorm veel kleine korte stukken die niets beantwoorden
  • Kruip in de huid van je publieksgroep en beantwoord hun vraag, niet meer verkeergsgerichte clickable content. 

Wil je weten wat Online Climeners met de nieuwe SEO trends gaat doen of hoe wij jou kunnen helpen met boven aan komen te staan? Neem contact met ons op!